مطالب آموزش موسیقی

چهار نت پشت سر هم در موسیقی چه نامیده میشود؟

چهار نت پشت سر هم در موسیقی چه نامیده میشود؟

چهار نت پشت سر هم در موسیقی چه نامیده میشود؟

چهار نت پشت سر هم در موسیقی چه نامیده میشود؟ در ابتدا باید بدانید که نت ها چه هستند و بعد در مورد انواع نت ها به خوبی بدانید تا بتوانیم پس از بیان این موارد در خصوص چهار نت موسیقی مطالب مفیدی را ارائه دهیم. نت ها کوچک ترین واحدهای موسیقی هستند که دو معنای کلی دارند، یکی اینکه نشانه ای هستند که بر روی خطوط حامل یا بین خطوط حامل قرار می گیرند و مدت زمان اجرای یک فرکانس صوتی را به ما نشان می دهند و دیگری اینکه یه صدای معین هستند حالا باید بدانیم که اگر چهار نت موسیقی پشت سر هم تکرار شوند چه اتفاقی می افتد؟ برای اینکه بهتر بدانیم چهار نت پشت سر هم در موسیقی چه نامیده می شود؟ باید بدانیم که نت ها الفبای موسیقی هستند که به کمک آنها فرکانس های صوتی موسیقی نوشته و سپس اجرا می شود.

 

 

سیستم های نت های موسیقی

چهار نت پشت سر هم در موسیقی چه نامیده میشود؟

نت ها صداهای زیبایی در فرکانس های مختلفی هستند قرار دارند. این نت ها دارای هفت نوع مختلف هستند که در دو سیستم کاملا مجزا ارائه می شوند. سیستم های ارائه نت ها عبارت است از:

 

  •     سیستم الفبایی
  •     سیستم هجایی

 

اگر شما بتوانید به خوبی یک ساز را بنوازید دیگر شناسایی نت ها برای شما کار سختی نیست و اگر در این مرحله باشید که می دانید چهار نت پشت سر هم در موسیقی چه نامیده می شود. شاید در ابتدای یادگیری نت های موسیقی با مشکلاتی روبرو شوید و خواندن و نوشتن برای شما کمی سخت به نظر برسید اما بعد از اینکه موفق شدید به خوبی در این مسیر پیشرفت کنید دیگر یادگیری برای شما سخت نخواهد بود و می توانید به راحتی یاد بگیرید. در ادامه با ما همراه باشید تا بررسی کنیم که  چهار نت پشت سر هم در موسیقی چه نامیده می شود؟

 

چهار نت پشت سر هم در موسیقی چه نامیده میشود؟

سیستم الفبایی نت های موسیقی

سیستم الفبایی نت های موسیقی همان نام انگلیسی نت ها هستند که در مطالب قبلی بارها و بارها به آنها اشاره داشته ایم. این سیستم زبان بین الملل نت ها هستند که در ایران البته به این صورت استفاده نمی شود. اما بهتر است که شما به خوبی این سیستم را بشناسید. ما در این مطلب این سیستم را به شما معرفی می کنیم بعد در ادامه به شما خواهیم گفت چهار نت پشت سر هم در موسیقی چه نامیده می شود؟ این سیستم به صورت و به ترتیب ذیل خوانده می شود:

 

C-D-E-F-G-A-B

 

 

سیستم هجایی نت های موسیقی

نت های موسیقی به صورت سیستم هجایی هم ارائه می شود که در ایران از این سیستم هجایی بیشتر استفاده می شود. شما باید سعی کنید هر دو سیستم قابل ارائه را به خوبی بدانید تا بتوانید به راحتی آموزش ببینید و نت ها را به خاطر بسپارید. ما در این بخش از مقاله این سیستم را هم به شما معرفی می کنیم و بعد در بخش بعدی مطلب به این مسئله می پردازیم که چهار نت پشت سر هم در موسیقی چه نامیده می شود؟ این سیستم عبارت است از:

 

دو – ر – می – فا – سل – لا – سی

 

 

چهار نت موسیقی

در نت نویسی گاهی ما باید چند نت را به صورت پشت سر هم قرار دهیم. در این مطلب می خواهیم بدانیم که چهار نت پشت سر هم در موسیقی چه نامیده می شود؟ اگر بخواهیم در یک کلمه نام این چهار نت موسیقی کنار یکدیگر یا در واقع پشت سر یکدیگر را به شما بگوییم نام این چهار نت موسیقی دانگ است. اما دانگ چیست و در چه مواردی کاربرد دارد؟ ما در ادامه مطلب به این نکته اشاره خواهیم داشت که دانگ در موسیقی چیست و این چهار نت موسیقی چه کاربردی دارند؟

 

 

دانگ در موسیقی چیست؟

در پاسخ به این سوال که چهار نت پشت سر هم در موسیقی چه نامیده می شود متوجه شدیم که این چهار نت موسیقی دانگ نامیده می شوند. دانگ در انگلیسی با نام تتراکرد شناخته می شود و در عربی هم دانگ را با نام ذوالربع می نامند. دانگ مجموعه از چهار نت متوالی و یا پشت سر هم موسیقی می باشد. به طور کلی این چهار نت موسیقی که پشت سر هم قرار می گیرد می تواند نت های مختلفی را در بر داشته باشد اما باید اصول و قواعدی داشته باشد.

ما متوجه شدیم که چهار نت پشت سر هم در موسیقی چه نامیده می شود و دریافتیم که به آن دانگ می گویند. اما این دانگ ها یا چهار نت موسیقی باید حتما اصولی داشته باشند به این ترتیب که حاصل جمع سه فاصله میان آنها باید برابر با پنج نیم پرده باشد. در صورتی که چهار نت موسیقی پشت سر هم قرار بگیرند و حاصل جمع سه فاصله آنها هم با این اصول درست باشد آنگاه می توانیم بگوییم که دانگ به خوبی در موسیقی اجرا شده است و شما می توانید از مزایای دانگ در موسیقی خود استفاده کنید.

 

چهار نت پشت سر هم در موسیقی چه نامیده میشود؟

کاربرد چهار نت موسیقی پشت سر هم

ما در این مطلب به شما گفتیم که چهار نت پشت سر هم در موسیقی چه نامیده می شود، اما باید بدانید که این چهار نت در موسیقی چه کاربردی دارند. شما حتما می دانید که در هر گام امکان دارد نت های مختلفی استفاده شود. اگر شما می خواهید گام های مختلفی را در نظر داشته باشید و گام سازی کنید یکی از نیازهای شما این است که بتوانید از دانگ استفاده کنید و چهار نت موسیقی را به صورت متوالی و پشت سر هم بیاورید و از آن استفاده کنید.

 

 

انواع دانگ ها

ما در این بخش قصد داریم برای شما چند مثال در مورد انواع دانگ ها بزنیم و سایر دانگ هایی که می تواند در موسیقی وجود داشته باشد و مورد استفاده قرار بگیرد را به خود شما می سپاریم. همان طور که متوجه شدید برای تشکیل یک دانگ لازم نیست که حتما همیشه یک مجموعه نت را استفاده کنید. در ادامه مقاله چهار نت پشت سر هم در موسیقی چه نامیده می شود همراه ما باشید تا بتوانیم با ذکر چند مثال ساده انواع دانگ ها را در موسیقی ایرانی و جهانی به شما عزیزان معرفی کنیم:

 

  •     سی – دو – ر – می
  •     لا – سی – بمل – دو – ر
  •     دو – ر – می – فا
  •     ر – میکرون – فا – سل
  •     میکرن – فا – سل – لاکرون

 

شاید به نظر شما بتوانیم تعداد مثال های بسیار زیادی را برای دانگ بیاوریم. اما ما در ادامه مطلب چهار نت پشت سر هم در موسیقی چه نامیده می شود به شما خواهیم گفت که این طور نیست. بسیاری از مثال هایی که می تواند در ذهن شما ترسیم شود نمی تواند به طور مشخصی در موسیقی ایرانی و جهانی کاربرد داشته باشد. در واقع ما تعداد دانگ های زیادی داریم اما همه دانگ ها برای استفاده فایده ندارند.

یکی از دلایلی که موجب می شود ما نتوانیم از همه دانگ ها استفاده کنیم این است که برخی از این نت ها یا نت های فرعی که در موسیقی داریم دارای فواصل طولانی تر و یا فواصل کمتری هستند. ما به شما گفتیم که باید چهار نت موسیقی پشت سر هم قرار بگیرند و باید فاصله به این نت ها کاملا به درستی به اندازه یک چهارم درست قرار بگیرد. در غیر این صورت و صرفا به واسطه قرار گرفتن چهار نت متوالی ما نمی توانیم یک دانگ کامل و درست را برای کار خود در اختیار داشته باشیم.

 

 

سخن پایانی

در این مطلب متوجه شدید که چهار نت پشت سر هم در موسیقی چه نامیده می شود؟ به این چهار نت متوالی دانگ گفته می شود که باید اصولی صحیح را در شکل گیری آنها رعایت کنیم. ما نمی توانیم چهار نت اصلی و یا فرعی و یا ترکیبی را در پشت سر هم قرار دهیم و خوشحال باشیم که دانگ شکل گرفته است. بلکه باید نت هایی را انتخاب کنیم که فاصله بین آنها به خوبی رعایت شده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع نت ها و اصطلاحات رایج در موسیقی می توانید سایر مقالات ما را در این وب سایت مطالعه نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *