مطالب آموزش موسیقی

انواع نت موسیقی

انواع نت موسیقی

انواع نت موسیقی

انواع نت موسیقی کدامند؟ همانطور که میدانید موسیقی دارای نت های مختلفی می باشد که این نت ها به الفبای موسیقی مشهور هستند. برای اینکه به عنوان یک کارآموز تازه وارد در حوزه موسیقی بتوانید به راحتی بنوازید و یا آهنگسازی و خوانندگی کنید لازم است که حتما عملیات نت خوانی را به خوبی بدانید. نت ها قطعات کوچکتر موسیقی هستند که ترکیب آنها می تواند برای شما یک قطعه کامل را به وجود آورد. انواع نت موسیقی به ما کمک می کنند که ما فرکانس های مختلف صوتی را در اختیار داشته باشیم و بتوانید اصوات مختلفی را تولید کنیم و از آنها استفاده کنیم. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم برای شما عزیزان به معرفی انواع نت موسیقی بپردازیم و هر یک از این انواع را شرح دهیم. باید در ابتدا به این نکته مهم اشاره کنیم نت ها عموما دو دسته اصلی و فرعی دارند.

 

 

انواع نت موسیقی کدامند؟

انواع نت موسیقی

نت ها علامت های اختصاری هستند که دو معنا می دهند. معنای اول نت ها صدا و یا فرکانس صدایی می باشد که از آنها منتظر می شود و معنای دوم هم علامت ها و نشانه ها هستند که نماد اصلی نت ها می باشند. برای اینکه شما بتوانید به خوبی بنوازید و یا آهنگسازی کنید نیاز دارید که از انواع نت موسیقی اطلاعات کافی را در اختیار داشته باشید. نت ها بیشتر به اعداد شبیه هستند تا به حروف چرا که در بین حروف هیچ چیزی جایی ندارد اما در بین اعداد حقیقی، اعداد اعشاری قرار می گیرند. در انواع نت موسیقی هم در بین نت های اصلی نت ای فرعی قرار می گیرند که هر یک به طور کامل دارای نمادی مشخص می باشند و صدایی را منعکس می کنند. برای آشنایی بیشتر شما با انواع نت موسیقی از شما میخواهیم ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

 

 

انواع نت موسیقی

نت های موسیقی

نت ها برای آنکه به ما دستور العمل مشخصی را ارائه دهند بر روی خطوطی قرار می گیرند که این خطوط را خط حامل می نامند. همه نت ها از چند بخش تشکیل شده اند که یکی از این بخش ها سر نوت یا سر نت می باشد. این بخش با علامت دایره کامل نشان داده می شود و محل قرار گیری آن بر روی خطوط حامل نشان دهنده محل قرار گیری نت بر روی پرده های مختلف موسیقی می باشد که صدای زیروبم را برای ما تعیین می کند. البته در شکل اختصاری سر نت با علامت دایره کامل مشخص نمی شود و بیشتر بیضی شکل است.

یکی دیگر از اجزای نت که به انواع نت موسیقی مشهور است دسته نت می باشد. این دسته یک خط کاملا عمودی می باشد که به سر نت متصل می شود. باید به یک نکته بسیار مهم در خصوص دسته نت توجه داشته باشید و آن هم این است که دسته نت معمولا حتما به سمت بالا و یا به سمت پایین حرکت نمی کند. بلکه این خط می تواند بسته به موقعیت سر نت به سمت بالا یا پایین کشیده شود و حرکت کند.

این احتمال وجود دارد که دسته نت ها یا به صورت کاملا به سمت بالا کشیده شود و یا کاملا به سمت پایین. در برخی از مواقع در انواع نت موسیقی حالت هایی از دسته وجود دارد که چیزی بین این موارد هم می تواند باشد. باید در نظر داشته باشید در زمانی که نت را می نویسید باید به این نکته توجه کنید که تعیین حالت دسته نت ها در زمان نوشتن نت ها دارای شرایط به خصوصی می باشد. از همین رو باید بدانید که در زمان نت نویسی این مسئله بسیار حائز اهمیت می باشد.

توصیه ما به شما این است که اگر تازه در حال آموزش هستید و می خواهید در مورد انواع نت موسیقی اطلاعات کاملی را به دست آورید باید به شما بگوییم که در خصوص دسته نت و تمامی نکات مهم و کلیدی آنها لازم نیست که چندان خودتان را درگیر کنید. بهتر است فعلا صبوری کنید تا در آینده در خصوص این موارد اطلاعات بیشتری را به دست آورید. ما از شما می خواهیم در آموزش های خود به صورت قدم به قدم پیش بروید و ابتدا نت خوانی را بیاموزید و سپس برای نت نویسی که امری بسیار مهم است اقدام کنید.

 

 

پرچم نت چیست؟

یکی دیگر از اجزای انواع نت موسیقی پرچم نت می باشد که دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد. باید توجه داشته باشید که پرچم نت یک خط کوچک است که به دسته نت متصل می شود. این اتصال می تواند در بخش پایینی دسته و یا اینکه در بخش بالایی دسته قرار بگیرد. پرچم ها دارای اشکال و انواع مختلفی هستند که کاربردی دارند در حدود نیم پرده که موجب می شوند نت در صدای خود نیم پرده جا به جا شود. توجه کنید که صدای نت و فرکانس نت کاملا در این شرایط ثابت است.

 

 

انواع نت موسیقی

نام انواع نت های آهنگ و یا موسیقی

به طور کلی انواع نت موسیقی را می توانیم در هفت دسته بندی اصلی قرار دهیم که در این بخش نام هر یک را با ارائه توضیحی مختصر به شما عزیزان ارائه خواهیم داد. این هفت دسته اصلی عبارت هستند از:

  • نت گرد: این نت را نت واحد هم می دانند که در واقع مبنای کشش موسیقی می باشد که به شکل یک دایره نمایش داده می شود.
  • نت سفید: به سر این نت یک دسته اضافه می شود و به نت سفید معروف می باشد و دسته نت باعث تو خالی شدن بودن دایره می شود.
  • نت سیاه: یکی دیگر از انواع نت موسیقی نت سیاه می باشد. این نت هم دسته ای است که به دایره متصل می شود. با این تفاوت که در این حالت دایره تو پر می باشد.
  • نت چنگ: اگر یک پرچم به انتهای دسته نت سیاه اضافه شود نت چنگ به وجود می آید. البته نام دیگر نت چنگ، نت یک لا چنگ می باشد.

 

 

سخن پایانی

از دیگر انواع نت موسیقی می توانیم به نت های دولاچنگ، سه لاچنگ و چهارلاچنگ اشاره کنیم که هر یک دارای کاربردهای فراوانی می باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *